måndag 21 juni 2010

89 dagar kvar till valet








89 dagar kvar till valet i Sveriges riksdag, till landstinget och till kommunen. Mitt budskap till dig som inte vet om du ska rösta eller inte - gör det! Använd din rösträtt! Det finns dom säger att "jag röstar inte för att det är mitt sätt att protestera" eller vad man nu använder för skäl. Det är klart att det är ett val man gör att inte rösta. Det är ett passivt val. Du överlåter till någon annan att bestämma vad som ska ske. Det gör jag ju också genom att rösta på ett parti - men det är ett aktivt val.

Det är inget lätt val att välja parti. Det är precis som med alla andra val vi gör här i livet - man måste läsa på, prata med familjen, vänner, arbetskamrater m fl för att höra deras erfarenheter. Och jag måste själv bestämma mig för vilken färdväg jag vill ha, vilken politik jag vill ska bedrivas. Samtidigt är det ingen som kan rösta fel, göra fel. Det är ingen som kan bli straffad för att man röstar på ett visst parti. Vi har demokrati i Sverige.

Det är inte heller lätt att överblicka konsekvenserna av sina val. Jag var och knackade dörr inför valet för någon vecka sedan med Leine Johansson. Träffade då på en ung man som alltid haft arbete, alltid varit självförsörjande och inte haft några behov av våra trygghetssystem, våra socialförsäkringssystem. Han hade inga barn. Hans val var enkelt. Han skulle välja det parti som vill sätta åt dom som fuskade med bidrag.

Jag tror att till viss del får vi alltid leva med att en del skor sig på andra människors bekostnad. Men det är en fråga om viktiga vägval. Ska vi ha ett solidariskt välfärdssystem, som bygger på "av var och en efter förmåga - åt var och en efter behov" eller ett samhälle där enbart den som har dom ekonomiska resurserna har utvecklingsmöjligheterna?

Inga kommentarer: