onsdag 23 mars 2011

Det kom ett brev..

...från Broderskap. Ett välkomstbrev. Där fanns bl a "Manifest Kristen Vänster" med. Det kändes helt rätt. Lite mer åt vänster eller som det står i det lilla häftet: "Vi är en progressiv kraft för ett öppet och demokratiskt samhälle, vi är lite rödare, lite grönare." Det låter bra. Jag är på jakt efter det gröna folkhemmet 2.0 och undrar hur vi ska måla upp visionen.

I dessa sammanhang blir det ofta väldigt mycket och väldigt vackra ord - men lite verkstad. Och kommer vi någonsin att kunna utveckla ett hållbart samhälle, utan att samtidigt förändra vårt eget livsmönster? Är jag beredd att förändra mig? Vad ska få mig att förstå att jag bara lånar jorden av mina barn? Det känns som en enormt stor skuta att navigera. Det är inte bara vad jag gör i det lilla som behöver förändras, utan det krävs samarbete över nationsgränser. Vi behöver framförallt en regering som pekar ut en tydlig färdväg mot ett hållbart samhälle för både näringslivet, människor, djur och natur.

Det ska bli spännande att höra hur Håkan Juholt pekar ut riktningen för det gröna folkhemmet 2.0 i sitt installationstal på lördag efter att han på fredagseftermiddagen har blivit vald till socialdemokraternas partiordförande.

Inga kommentarer: