måndag 4 april 2011

I Juholtsvik....

Har precis börjat landa här vid mitt köksbord efter att "vår" Håkan Juholt har blivit vald till socialdemokraternas partiledare. Var för några veckor sedan i Södertälje, precis bara någon vecka efter att jag hade hört Anders Lago och Evin Cetin på en länskonferens för socialdemokraterna på Öland. Det var en laddad konferens. Valberedningen hade inte lämnat besked än. Håkan var själv en av huvudtalarna på konferensen. Det fanns en stämning i luften av att kanske var det något "stort" på gång att hända. Det är klart att det var något stort på gång att hända; socialdemokraterna skulle välja ny partiledare...

I Södertälje frågade en av arbetskamraterna som jag var med där vad jag tyckte om Håkan Juholt som partiledare. -Jag kan inte ge ett nyanserat svar på detta, var mitt svar. Ett av mina första uppdrag som ung SSU:are var att stå i 15 minusgrader och samla in pengar till den polska fackföreningen Solidaritet. Och detta efter att Håkan Juholt hade förklarat solidaritetens och demokratins grunder för mig och dessutom talat om hur viktigt var och en var i denna kamp. 1991 var jag en av de unga valarbetare som med "blod, svett & tårar" försökte få in Håkan i riksdagen med en egen ungdomslista. Det var inte så långt ifrån att vi lyckades...men 1994 kom Håkan så in i riksdagen. Hur skulle jag kunna ge ett nyanserat svar på detta, när Håkan har varit en av de drivande politiska krafterna inom socialdemokraterna under den tid jag har varit politiskt engagerad. Från att jag gick med i SSU 1981.

Det är klart att jag tror på Håkans förmåga. Men det är inget enmansshow, utan det krävs att det finns många duktiga medarbetare och att socialdemokraterna samlar all tänkbar kompetens. Går i den riktningen som kriskommissionen pekade på. Då kommer det att bli en lyssnande och handlingskraftig rörelse. Jag efterlyste det gröna folkhemmet 2.0 i förra blogginlägget. I den ekonomiska debattartikeln i DN skriven av Tommy Waidelich och Håkan Juholt berörs bl a investeringar i ny klimatsmart teknik. Jag vill gärna skicka med vad kommunchefen i Katrineholm skriver i frågan om att vilja leva hållbart. Visst handlar ett uthålligt samhälle om dom stora globala lösningarna, att varje land tar sitt ansvar och underlättar/stimulerar till att leva miljövänligt - men det handlar lika mycket om att vi - du och jag - tar ett personligt beslut om hur vi vill leva våra liv.

Inga kommentarer: