torsdag 5 maj 2011

Oskarshamn är Oskarshamn!



"Oskarhamn är den idealiska staden för ett rikt liv med en enkel och kvalitativ vardag. Det är en charmig småstad med energi, puls och med gott om plats för livsnjutning - helt enkelt en attraktiv småstad med stora livskvaliteter. I Oskarshamn är man stolt över sin stad."





Oskarshamn är Oskarshamn - å kommer aldrig att bli New York.

Läser ur "Program för fördjupning av översiktsplan". Det är lite charmigt. Inga gigantiska visioner, utan en bergfast tro på att det är småskaligheten som är överlevnaden och växtkraften.

Har läst i OT att det startat en Facebook-grupp som heter Hjälp Oskarshamn. Ett bra initiativ. Ett bra sätt att få igång diskussionen om vår stads utveckling. Alla vill inte vara mer med än så och det får man väl respektera, hur trist jag än kan tycka att det är. Samtidigt håller jag med den man som var citerad i OT:

"Det handlar bara om en hundring i medlemskap, närvara på några möten, så sitter du snart med och bestämmer stans öde. Både spännande och kul och inte särskilt betungande. Ska man förtjäna sig rätten att gnälla så får man faktiskt försöka själv också att göra skillnad".

Tänk om vi Oskarshamnare kunde vara stolta och nöjda över det som är bra med Oskarshamn. Se allt det fina som finns. Njuta av allt det som finns och som är bra - istället för att klaga över det som inte finns.

Vi skulle alla kunna vara lika goda ambassadörer för Oskarshamn som Sofie Gunnarsson, som även sprider budskapet via Attraktiva Oskarshamn och Marknad Oskarshamn.

Klart vi kan!

4 kommentarer:

Hans Bolling sa...

tycker att Oskarshamnarna orättvist svartmålas som gnälliga och negativa av etablisemanget.
Under mina år som företagare och föreningsmänniska kan jag inte hur gärna jag vill påstå att möten med komunala tjänstemän och politiker går i det positiva tecknet. Som man befmöter blir man bemött.

Vardagssossen sa...

Tack för dina synpunkter, Hasse! Läste i Aktuellt i politiken och sedan vidare på Härnösands kommuns hemsida om socialdemokraternas företagspolitik där. Det handlade just om BEMÖTANDET. Det finns mycket att säga om detta, men jag tror att man kommer långt om man är genuint intresserad. Tror också att det kanske saknas kunskap om hur det är att vara företagare. Men då menar jag att har man bara ett intresse och en nyfiken så kan man komma långt. En vilja att ta reda på vad som behövs för att det ska fungera för just den företagaren. Ett rättvist eller schysst bemötande utan fördelar är ju också en bra grund att utgå ifrån.
Det finns mycket att säga om detta. Bara en sista utvikning kring detta med "gnälligheten". Vi människor är ju så olika och vi har olika sätt att framföra åsikter på. Det gäller ju verkligen att ta tillvara alla goda synpunkter och vilja till att förbättra vår stad. Även här tror jag det handlar om att vilja samtala, att vara nyfiken, att ställa frågor om du inte vet eller förstår. Att vilja mötas.
/Eva-Lena

Hasse Bolling sa...

Hej Eva-Lena
Vill gärna dela av med mig av ett exempel i närtid.
Igår var jag på fullmäktige och passade på att fråga en ledande politiker i kommunstyrelsen om han hade tagit del av en skrivelse jag lämnat in gällande Fallebo gård. Svaret blev att det hade han ännu inte gjort och lämnde samtalet med orden: Vi får ta ett bekymmer i taget.
Den skrivese jag suttit hemma i min kammare och plitat ihop i positiv anda betraktas som ett bekymmer innan det än behandlats.
Kommer jag att betraktas som en
gnällig medborgare eller säger man: vad roligt här kommer det en skrivelse från en medborgare den ska det bli spännande att ta del av. Det är frågan?

Vardagssossen sa...

Hej Hasse!
Utan att veta något i frågan du nämner, så tycker jag du i vanlig ordning pekar på något mycket viktigt. Nämligen att det är vi tillsammans i Oskarshamns kommun som "gör" och utvecklar Oskarshamn. Sedan har vi olika roller, men vi är lika viktiga. Det är olyckligt om du känner en oro om du kommer att bli bemött som "gnällig". Jag tycker ändå att det finns en öppenhet och nyfikenhet i den trots allt fortfarande nya s-gruppen i fullmäktige. Vi behöver lite tid till på oss innan vi är varma i kläderna. Jag skulle t ex tycka att det vore spännande med lite olika grupperingar av människor som lite referensgrupper. Och då menar jag inte att det är kommunen som ska göra detta, utan socialdemokraterna. Låta olika åsikter och erfarenheter mötas. Alla behövs. Allas engagemang behövs. En utveckling skapas av oss alla tillsammans. Vi hörs! Glöm inte kaffet!
/Eva-Lena