onsdag 16 februari 2011

En vanlig dag

Lugnet har lagt sig. Lite egentid framåt kvällen. Arvid och Maja är förkylda och åtminstone Maja hade hög feber idag. Vi försöker dela på ansvaret....för att kunna vara på arbetet och....ja, ibland undrar jag om verkligen arbetet kan vara viktigare än barnen? Det är klart att det inte är. Min verklighet, i likhet med många andra, är att jag behöver ett arbete, för att försörja mig. Jag är dock lyckligt lottad som har ett arbete som jag trivs med.

Å andra sidan finns det de i Oskarshamn som inte har ett arbete, inte har en egen försörjning. Oskarshamnarna är trots allt rätt förskonade. Vi finns på 24:e plats av 290 kommuner i

Andel barn 0 – 17 år i hushåll med låg inkomststandard och/eller försörjningsstöd efter ranking i landets kommuner år 2008 (Rädda Barnen)


I Wikipedia beskrivs fattigdomen som avsaknaden av livsmöjligheter. Fattigdom bekämpas inte enbart med arbete. Utbildning är också en viktig del i detta. För barnens del är förskola och skola bra komplement till hemmen. Skolan får då inte vara ytterligare en institution som gör skillnad på barnen. Nollvision om avgifter i skolan i likhet med Kalmar kommun är ett steg i rätt riktning.
I onsdags var jag som nyvald ledamot i samhällsbyggnadsnämnden med om mitt andra sammanträde. Kan konstatera att min syn på att tolka lagstiftning till det positiva till människan kan komma att kollidera med den myndighetssynen. Allmännyttan ska skyddas till förmån för egennyttan. Pågående detaljplaner presenterades. En av de högst prioriterade är Circle Resort. Ett mycket spännande projekt med intressant miljö- och energitänk. Det är lätt att dras med av entusiasmen. Oskarshamn MÅSTE växa. Oskarshamn MÅSTE rida på det man redan är känd för; ENERGI. Fick veta att Uthållig kommun har sitt ursprung i Oskarshamn. Det är klart att saker och ting inte händer av en slump, utan att någon eller några enträget har arbetat för en vision.

Jag tillåter mig ändå att vara skeptisk till gigantiska projekt som Circle Resort. Jag har varit och är skeptisk till SKB:s slutförvarssystem. Bara blotta tanken vid att stoppa ner ett så farligt avfall i marken med så lång avklingningsprocess tycker jag är absurd. Jag är säker på att det fanns dom som var skeptiska till att det skulle byggas kärnkraftverk också...jag är skeptisk, men inte utvecklingsfientlig. Jag tror att det behövs skeptiker.

Inga kommentarer: