torsdag 10 februari 2011

Konferens och livspussel

Har varit på en inspirerande konferens om ungas och vuxnas nätanvändande. Vårt perspektiv var socialt arbete på nätet. Med på konferensen fanns t ex Tjejzonen.

Vi vet att många unga uttrycker att de mår dåligt och känner sig vilsna idag. Vi vet att vi vuxna inte finns där tillräckligt för våra unga. För många blir nätet den plats där du vågar prata om saker du i verkliga livet kanske inte vågar prata om. Tanken från t ex Nätvandrarna och Tjejzonen är att finnas där ungdomar finns. Att finnas tillgänglig om utifall någon vill prata.

Jag har varit på andra föreläsningar som vill skrämma vuxna, så att de verkligen ska veta vad deras unga gör på nätet. Nu visar en undersökning från Umeå Universitet av Elza Dunkels att unga har klart för sig gränser och både positiva och negativa sidor av nätanvändningen. Hon menar att vi behöver avdramatisera nätet. Nätet är som livet är mest.

Livet är ju spännande. Har haft några dagar med kaffevärdinna i Oskarshamns kyrka, kommunfullmäktige och konferens. Några dagar där jag känner att jag lagt stort ansvar på Mathias för barnen. Tankar kommer om det går att förena ett politiskt engagemang och samtidigt vara en närvarande förälder. Det är klart att speciellt efter en sådan här konferens, då vi diskuterar hur viktig föräldrarnas närvaro är, så blir tankarna speciellt närvarande. Livspusslet handlar ju inte enbart om att få ihop livet kvantitativ...det ska ju helst vara kvalitet också.

Jag vill vara närvarande i nuet. Jag älskar livet.


Inga kommentarer: