onsdag 23 februari 2011

Vad är solidariet?

En tidningsartikel fick mig att börja fundera på begreppet solidaritet. Vad betyder solidaritet egentligen?


"Solidaritet (av latinets solidum, hela summan, kapitalet) innebär för kollektiv att gemensamt ta ansvar för något, inbördes gemenskap, att i egenskap av del av en grupp verka hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa."


Då undrar jag om socialdemokratin drivits av solidaritet eller enbart för att tillgodose de egna medlemmarnas intressen?

Är vi mindre solidariska idag än vad vi var då? Då valde vi 8-timmars arbetsdag, fria val - det var dåtidens stora behov. Idag väljer man hellre skattesänkningar framför att betala till den allmänna välfärden...är det den egna plånboken som styr då och nu?

Är man sig själv närmast?


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag funderar själv ibland kring begreppet solidaritet och vad det är för mig.

Jag såg för flera år sedan ett TV-program från ett annat land där ett litet barn ramlat ned och fastnat i en brunn eller liknande. Barnets familj var fattig och hade ej råd att betala en räddningsaktion. En insamling startade och efter något dygn kunde barnet hämtas upp... Ett sådant samhälle tror jag ingen vill ha. Att betala skatt för att tillgodose grundläggande behov såsom räddningstjänst, sjukvård osv känns för mig helt självklart.

För inte allt för länge sedan kämpade Sveriges arbetare för drägligare arbetsförhållanden. Precis som du skriver i din text fanns det vissa saker som man kämpade för. Kampen medförde att förhållandena ibland måste ha varit helt omöjliga för arbetarna och deras familjer, ändå fortsatte de oförtrutet.

Skulle jag idag vara så solidarisk med andra människor att min familj blev lidande. Att mina barn inte fick mat och kläder. Med stor sannolikhet blir svaret NEJ.

Kanske beror detta på att vi förvisso har ett orättvist samhälle men att lägsta nivån är relativt hög. Det handlar inte om liv eller död på samma sätt som i den tidiga solidaritetsrörelsen.

Å andra sidan finns det många barn i Sverige och i resten av världen som förvisso inte sitter fast in någon brunn men som likväl kämpar för sina liv på ett eller annat sätt medan samhället i stort är ovetande eller avvaktande...