söndag 18 juli 2010

Var har du ditt hjärta?


Vad innebär det egentligen att vara politiskt förtroendevald? Varför finns det politiker? Vem eller vad representerar en lokalpolitiker?

Det är oerhört viktigt att med jämna mellanrum reflektera över sin roll som politiker. Det är lätt att bli entusiastisk inför ett uppdrag och tacka ja till förtroendet att få representera... Vad eller vem representerar jag?



Representerar jag partiet? Eller valkretsen/den geografiska omgivningen? Eller har jag en viss kompetens som är önskvärd att dela med mig av?

Är kommunalpolitik så pass komplicerad att det krävs välutbildade politiker? Och vad ska i så fall en politiker vara utbildad i? För det är väl verksamhetens personal som ska stå för ämneskunskapen?

Jag tror att det i en representativ demokrati är viktigt med mångfald. Att så många olika kompetenser som möjligt finns representerade. I ett team behövs alla! Ingen kan kunna allt - men tillsammans kan vi nå resultat!

Du med hjärtat till vänster - rösta rödgrönt i valet 2010!
Rösta på team Socialdemokraterna!

"Politik är som att tålmodigt och intensivt borra i plankor, med lidelse och distans på samma gång."
Max Weber

Inga kommentarer: